Saturday 21 March 2015

Afscheid

Na een tijdje afwezigheid en ziekte, hebben we zojuist gehoord dat Sophie wegens persoonlijke omstandigheden het vak Mediawijsheid niet zal vervolgen. Zij maakt daarom vanaf heden geen deel meer uit van onze projectgroep. Dit neemt niet weg dat ze tot nu toe wel invloed gehad heeft op ons proces, dus haar naam zal mogelijk af en toe nog wel voorbij komen, bijvoorbeeld bij terugblikken op onze voortgang. Voor het verdere verloop van onze actie doen we het echter met zijn drieën. We wensen Sophie alle succes met het oppakken van een nieuw keuzevak volgend collegejaar.


In overleg met het goede doel

Afgelopen donderdagmiddag hadden we een bijeenkomst op de universiteit met Jos Brouwer, manager fondsenwerving en PR bij Hulp voor Helden. Vanwege het grote enthousiasme bij de organisatie had hij aangeboden speciaal voor ons naar Tilburg te komen, zodat wij niet met z'n drieën (Sophie was helaas afwezig bij deze afspraak) naar Apeldoorn hoefden te reizen en op de universiteit een en ander konden voorbereiden.

Verleden tot heden
Na de kennismaking en het voorleggen van onze vragen, begon meneer Brouwer met uitleg over het ontstaan van Hulp voor Helden en hoe de situatie tegenwoordig veranderd is. Bij Hulp voor Helden hebben ze gemerkt dat er steeds meer actie nodig is om mensen tot doneren aan te zetten. Bovendien is het draagvlak voor Defensie van groot belang bij het aanslaan van deze acties. Op het moment is de situatie in de wereld zo, dat de noodzaak van Defensie weer duidelijker in beeld komt, waardoor Hulp voor Helden ook beter aansluit bij de samenleving. Desondanks moeten ze het nog steeds vooral van de 'oude' donateurs hebben. Deze doelgroep wil de organisatie graag behouden, en omdat zij waarschijnlijk niet volledig zouden meegaan met een overstap naar alleen nieuwe, digitale media, is Hulp voor Helden nu bezig met een transitie naar een duaal fondsenwervingsbeleid, waarbij zowel de jongere generaties aangesproken worden, als de oude donateurs behouden blijven.

Digitale transitie
Wij komen vooral kijken bij de inzet van nieuwe media. Het inzetten hiervan is voor de organisatie veel werk, dat een boel tijd en geld kost. (Ja, precies die dingen waar je juist altijd een tekort van lijkt te hebben.) Bovendien bestaat de organisatie uit mensen die veelal niet gewend zijn met nieuwe media om te gaan en de noodzakelijke expertise missen. De daadwerkelijke uitvoering van alle nieuwe media en veranderingen zal daarom stukje bij beetje gaan en nog wel even tijd nodig hebben. Doordat onze specifieke actie op een kleinere schaal plaatsvindt en met duidelijke begin- en eindtijden, kunnen wij wat doelgerichter werken. Hoewel we door onze beperkingen in tijd en geld eigenlijk minder mogelijkheden hebben dan de hele organisatie van Hulp voor Helden, dwingt dit ons tegelijkertijd tot het vinden van alternatieve oplossingen. Bovendien hebben wij de vrijheid om ons specifiek te focussen op die media waarvan wij denken dat we er wat aan zullen hebben.

Marketingstrategie
Nu de Kick Off van onze inzamelingsactie steeds dichterbij komt, is het duidelijk opzetten en uitwerken van een marketingstrategie één van de belangrijkste onderdelen van onze opdracht geworden. De theorie is heel simpel: stof opwerpen, respons creëren en van daaruit door naar harde conversies. In de praktijk is het echter helemaal niet zo eenvoudig. Dat merkte meneer Brouwer ook op. Hij gaf aan dat er, zeker onder de non-profits, nog geen werkende roadmap is om die theorie daadwerkelijk in te zetten met betrekking tot nieuwe media. Er zijn bovendien veel verschillen tussen bepaalde doelgroepen en hoe die te bereiken en te overtuigen zijn. Het is daarom belangrijk om bij het opzetten van een campagne eerst de afweging te maken wat de precieze doelgroep ervan is. Dit kan namelijk verschillende vormen van marketing als gevolg hebben.

Plannen
Hier zijn we beland bij ons huidige "probleem": we moeten over enkele weken de Kick Off van onze actie presenteren. Daar hebben we met meneer Brouwer uitgebreid over gesproken en zijn we nu zelf ook nog druk mee bezig. Bij de volgende blog met een voortgangsoverzicht zal dit stuk van het gesprek met meneer Brouwer dan ook aan bod komen, evenals onze eigen voorlopige bevindingen en ideeën. Daarnaast zijn we dieper ingegaan op de doelgroep van Hulp voor Helden en onze eigen doelgroep. Aangezien Margaret bezig is met een doelgroepsanalyse waarin ze dit behandelt en analyseert hoe wij onze doelgroep het best (denken te) kunnen bereiken, wordt ook dat onderdeel van het gesprek in een latere blog uitgewerkt.