Saturday 14 March 2015

De collectebus anno 2015

In deze 'online' tijd van internetbankieren en social media verdwijnen 'offline' activiteiten en media langzaam maar zeker naar de achtergrond als het gaat om middelen om een groter bereik neer te zetten. Om erachter te komen of dit ook bij goede doelen zo is, hebben we contact gehad met Hulp voor Helden om antwoord te krijgen op onder meer deze vraag.

Verjonging als antwoord op vergrijzing
De kerntaak van de afdeling fondsenwerving van Hulp voor Helden is sinds 1874 het mede financieren van het militair tehuiswerk geweest, ook wel 'drie sterren zorg' genoemd: ondersteuning voor lichaam, ziel en geest voor hen die zich inzetten om onze vrijheid te bewaken, te verdedigen en zo nodig te bevechten. Deze visie werd verbreed bij de verzelfstandiging van het projectprogramma van stichting KPPR (Koninklijke PIT Pro Rege), waar Hulp voor Helden onderdeel van uitmaakt. De doelgroep veranderde van militairen naar 'militair, veteraan en thuisfront' en het doel is nu het subsidiëren van verschillende projecten die het welzijn van deze doelgroep beogen te verbeteren.
Met het oog op de toekomst is Hulp voor Helden sinds afgelopen jaar bezig hun 'face-to-face' wervingsbeleid om te zetten in een duaal fondsenwervingsbeleid. Het doel hiervan is om niet alleen de huidige 'grijze' achterban te behouden, maar ook een nieuwe, jongere doelgroep aan te spreken. Waar het werven van donateurs voorheen voornamelijk gebeurde via de persoonlijke aanpak op regionale en nationale evenementen van Defensie, zullen binnen dit nieuwe duaal fondsenwervingsbeleid ook nieuwe strategieën het daglicht zien.

Het logistieke plaatje
Hulp voor Helden heeft meerdere projecten lopen, waar het dagboekjesproject deel van uitmaakt. Het geld dat door HvH reeds 'opgehaald' is voor deze projecten, is dus een toegewezen saldo vanuit de grote pot, die bestaat uit algemene giften (particuliere donaties, vermogensfondsen, kerken, et cetera). Het streefbedrag wordt bepaald aan de hand van de verwachte kosten. In het geval van het dagboekjesproject is dit het geschatte aantal uit te delen setjes dagboekjes plus de eventuele logistieke kosten die uiteraard ook om de hoek komen kijken bij een project als dit. Op den duur zal er steeds meer individuele aandacht geschonken worden aan elk product/project van Hulp voor Helden, zodat die meer op zichzelf komen te staan en beter onder de aandacht gebracht kunnen worden. Zo werden de dagboekjes en schrijfcassettes voorheen verstrekt door HomeBase Support, een andere organisatie die zich veel bezighield met de Thuisfront Informatiedagen (TFI), maar is alles wat met de dagboekjessets te maken heeft nu onder Hulp voor Helden komen vallen. Ook de feedback vanuit het thuisfront en de militairen zelf zal naar verwachting worden uitgebreid, al blijkt uit de vele goede reacties nu al dat de dagboekjes goed worden ontvangen en ook daadwerkelijk bijdragen aan een beter communicatieproces tussen militair en thuisfront!

Hoe nu verder?
De 'nieuwe media'-strategie van Hulp voor Helden staat nog in de kinderschoenen en wij zijn trots en blij om hieraan mee te helpen! Online fondsenwerving blijft een uitdaging; het is immers in geen enkel opzicht te vergelijken met de oude vertrouwde collectebus. Hoe 'bel je aan' bij een online samenleving? Hoe kijkt generatie Y aan tegen goede doelen, of spreken we al van generatie Z? Ook wij zijn hard bezig deze vragen te beantwoorden. Hoe we dit doen en wat ons plan is lees je uiteraard via deze blog!





Thursday 12 March 2015

Leren van Defensie

Onlangs verscheen op Defensie-Platform een artikel over Ben Noordermeer, die zijn ervaring als marinier tegenwoordig als zelfstandig ondernemer inzet voor zijn bedrijf Guidance in Sales.
'Er is een parallel tussen de Mariniers en sales’, zegt hij, ‘Sales is niks anders dan het maximale resultaat uit minimale middelen halen. Net als bij de Mariniers.'
Bedrijven kunnen volgens Noordermeer veel leren van Defensie. Wij denken dat de punten die hij aanstipt in het artikel ook wel interessant zijn om te bekijken vanuit onze opdracht. Daarom bespreken we hier de verschillende leerpunten en hoe die toegepast kunnen worden op ons project, Hulp voor Helden, en de cursus Mediawijsheid. We hopen daarmee dus niet alleen onszelf te helpen, maar ook een kritisch inzicht te geven in mogelijke verbeterpunten voor het goede doel en de cursus, die op het moment allebei verder ontwikkeld worden en dus zeker baat kunnen hebben bij onze analyse.
'Als marinier denk je na over hoe je de vijand kan uitschakelen: dat kan linksom, rechtsom, van bovenaf, vanuit het water of uit de lucht. Als het links niet lukt, ga je rechts, net zo lang tot het lukt.'
Eigenlijk is het volgens Noordermeer bij Defensie dus hetzelfde als in het bedrijfsleven: steeds blijven doorzetten. In de opzet van de cursus wordt hier goed aan gewerkt, door gedurende de loop van het semester bij te houden hoe alles ervoor staat en waar nodig dingen aan te passen. Hulp voor Helden is sinds vorig jaar begonnen met het onderzoeken van alle mogelijkheden die zij hebben om nieuwe donateurs te vinden voor hun projecten en zijn nu druk bezig met het opzetten van een geschikte mediastrategie. Wij zijn ondertussen eigenlijk al wat voorwerk voor ze aan het doen, door een eigen mediastrategie te ontwikkelen om ons subdoel te behalen. Daarbij is doorzettingsvermogen ook aan de orde van de dag, want het wil soms best eens tegenzitten, maar dan is er altijd wel een ander groepslid dat zorgt voor het nodige steuntje in de rug.
'Militaire precisie! Deadline is deadline, want die moeten zeker gehaald worden bij Defensie.'
Deadlines komen heel nauw bij Defensie. De lossere omgang hiermee in het bedrijfsleven zorgt er soms voor dat militairen erg ongeduldig worden als ze overstappen naar een carrière in het burgerleven. Voor Hulp voor Helden kan dit een belangrijk punt zijn als ze voor een project direct te maken hebben met militairen en/of veteranen, die ook uitgaan van strakke, definitieve deadlines. Binnen onze groep merken we dat de deadlines vaak erg losjes gehanteerd worden. Dit heeft te maken met de persoonlijke instelling van de groepsleden (iedereen heeft andere prioriteiten), maar hangt ook samen met het wijzigen van deadlines binnen de cursus, waardoor er soms wat geschoven moet worden in de agenda.
'Als je dat ziet na die ramp met de MH17. Toen al die stoffelijke overschotten terugkwamen. Dat was helemaal perfect voor elkaar. En ook dat is Defensie.'
Het was een droevige aangelegenheid, maar het organisatorisch aspect ervan is door Defensie tot in de puntjes geregeld en die aanpak is door veel mensen geprezen. Deze aandacht voor detail hopen wij in ons project ook naar voren te laten komen, door regelmatig updates over onze voortgang te plaatsen en verschillende aspecten van het onderwerp te belichten. Met name de aftrap van de actie en het uiteindelijke moment van overdracht dienen strak georganiseerd te zijn. Daar willen we Hulp voor Helden graag bij betrekken, omdat zij de opbrengst van de actie vervolgens zullen omzetten in dagboekjes en schrijfcassettes. Ook iets wat tot in de puntjes geregeld moet worden, maar nadat we met eigen ogen een set gezien hebben, zijn we er absoluut zeker van dat daar alles aan gedaan wordt. In de loop van de cursus mediawijsheid zijn we helaas wat punten tegengekomen waarover we minder te spreken zijn. Door de opzet van de cursus -voor het eerst in deze vorm- zijn veel details (nog) niet ingevuld. Dit wordt deels opgevangen door de eigen invulling van de studenten, maar we merken, ook vanuit andere groepen, dat veel studenten de voorkeur geven aan een invulling waarin toch wat meer zaken vaststaan en tot in de puntjes zijn geregeld, zoals bij Defensie het geval is.
'Altijd tot het uiterste gaan, een marinier maakt zijn eigen belang altijd ondergeschikt aan het groepsbelang.'
De verhouding tussen eigenbelang en groepsbelang komt in de meeste organisaties vanzelf wel een keer naar voren. De cursus wordt in principe vanuit één persoon, de docent, opgezet, dus in hoeverre dit punt daarop van toepassing is, valt moeilijk te zeggen voor ons. Misschien wel in de zin van de docent als persoon met eigenbelang, tegenover de studenten als groep. Uiteindelijk gaat het er bij een opleiding om dat de studenten iets leren, en dus is het groepsbelang als het goed is altijd groter dan het eigenbelang van een docent. We vinden het ook moeilijk toe te passen op Hulp voor Helden, maar denken dat zij er vooral rekening mee moeten houden dat ze een goed doel blijven en het belang van de doelgroep dus voorop laten staan. De reden dat we dit punt toch aanspreken, is dat het zo van belang is binnen onze eigen projectorganisatie. Zoals eerder gezegd, liggen de prioriteiten van de groepsleden niet allemaal hetzelfde. De één hecht meer waarde en belang aan dit project dan de ander, en dat uit zich in de taakverdeling en de kwaliteit van het werk. Waar sommige leden hun eigenbelang, zelfs als het onvermijdelijke persoonlijke situaties betreft, inderdaad ondergeschikt maken aan het groepsbelang, ondermijnen andere mensen dit juist door niet meer tijd, aandacht en moeite in het project te steken dan ze strikt noodzakelijk achten om het vak met een voldoende af te sluiten. Marinier kun je niet worden met die instelling, maar dit is een opdracht vanuit een burgeropleiding en daar kom je er vaak wel mee weg.
'Dingen gewoon doen. Wel vanuit een bepaalde gedachte, maar wel doen. Doen en lef tonen.'
Doen en lef tonen zijn geen problemen binnen de cursus mediawijsheid, die erg ambitieus en vernieuwend is. Hier is absoluut sprake van niet alleen denken, maar ook daadwerkelijk doen. En daarnaast ook het lef om toe te geven wanneer iets minder goed loopt, kritiek te verwerken, en daarmee de cursus dan weer aan te passen. Een prijzenswaardige aanpak. We hopen dat de organisatie van Hulp voor Helden hier wat van meekrijgt en vooral ook niet schroomt om nieuwe dingen uit te blijven proberen en te laten zien dat ze dingen durven te doen. Ze willen immers steun bijdragen aan mensen die met Defensie te maken hebben en zelf dus ook best wel lef hebben. We merken zelf dat het echter toch vaak lastiger is om "gewoon" dingen te doen. Alle vrijheid in deze cursus gaat soms wat richting onzekerheid over welke kant we nu weer op moeten, maar uiteindelijk blijkt steeds dat we er het meest van leren als we dan maar gewoon een kant kiezen en daarin verder gaan. Dan ontdekken we vanzelf wel of het werkt of niet, krijgen we daar feedback op en kunnen we altijd nog iets anders proberen in het vervolg. In ieder geval steeds weer een ervaring rijker en dat is iets wat -helaas- niet altijd over alle cursussen te zeggen valt. 

Bronvermelding

Van Brakel, E. (2015, 4 maart). Ben Noordermeer: Wil je een klant? Bedenk een aanvalsplan! Geraadpleegd op http://defensie-platform.nl/ben-noordermeer-wil-je-een-klant-bedenk-een-aanvalsplan/

Tuesday 10 March 2015

Presentatie 2: feedback op onze voortgang.

Afgelopen maandag hebben we met onze groep de voortgang van ons project gepresenteerd. Daar hebben we een aantal handige tips en mooie feedbackpunten op mogen ontvangen, die we in deze blog kort uiteen zullen zetten.

In de eerste plaats hebben wij het in ons projectplan over mogelijke risico's gehad voor ons project, waarin ook het risico terugkwam dat de mediastrategie die we gaan toepassen zich tegen ons keert. Een punt van feedback was dat dit een onduidelijke term is en dat we wat nader moeten specificeren waar het dan precies om gaat.
Een tweede punt van aandacht ligt bij het nader specificeren van onze doelgroep. Waar houdt onze doelgroep zich voornamelijk op qua mediagebruik? Het onderscheid in verschillende generaties en typen mediagebruikers zoals dat door Rudy van Belkom in Het merk voorbij (2014) is gehanteerd is daarvoor een handige tool die wij gaan toepassen op ons eigen project.
Een derde verbeterpunt lag in het nader specificeren van de volgende stappen die we gaan zetten, nádat we onze doelgroep hebben gespecificeerd. Wat volgt dan? Wat dat punt betreft kunnen we ondertussen al melden dat we een document hebben aangemaakt via Google Docs, met daarin een to do list waaraan we continu taken kunnen toevoegen en waarin we ook kunnen aangeven wat er al gebeurd is. Dit helpt enorm bij het behouden van een goed overzicht op de voortgang.

Pieter en Sophie druk aan het vertellen

Een aantal algemene tips werd er in dit college ook nog gegeven. Een tweetal daarvan was specifiek gericht op het gebruik van Twitter. In de eerste plaats was een tip om heel veel mensen te gaan volgen en daarnaast zelf ook heel actief gebruik te maken van de verscheidene functies van Twitter, bijvoorbeeld het gebruiken van lijsten met daarin, in ons geval, mensen die geïnteresseerd zijn in Defensie. Je kunt dan op een makkelijke manier bijhouden waar deze mensen zoal over tweeten. Een tweede tip was het selectief retweeten en aan onze favorieten toevoegen van wat onze volgers en de mensen die wij volgen plaatsen op Twitter, om zo meer aandacht op onszelf te vestigen. Ook selectief reageren op tweets past hierbij. We kunnen daarbij ook gebruik maken van de zoekfunctie van Twitter, om via het gebruik van trefwoorden te komen bij tweets die mogelijk interessant kunnen zijn om te retweeten en om mensen te vinden met een interesse in Defensie.
Als laatste tip zou het ook handig kunnen zijn om te specificeren wie we juist niet willen bereiken met ons mediagebruik. Wie vallen er buiten onze doelgroep? Dit kan helpen bij het komen tot een passende mediastrategie.

Door al deze feedback en deze mooie tips voelen we ons gesterkt in ons project en gaan we weer vol vertrouwen verder met het werken aan een mooie en sterke mediastrategie!