Monday 6 April 2015

Uitgebreid netwerk(en)

Het was weer een drukke week voor de projectgroep. Afgelopen woensdag was er de afspraak in Breda voor Margaret en Eva. Daarna moest alle informatie van die dag verwerkt worden, en zijn er weer een boel berichten heen en weer gegaan. Het netwerk van de dagboekhelden breidt zich steeds verder uit en we vinden het heel bijzonder om op deze manier zoveel nieuwe contacten te leggen. Die contacten zijn bovendien van groot belang voor onze Kick Off volgende week. Hè, wat klinkt dat al dichtbij. Ineens lijkt de tijd steeds sneller te gaan!

De tijdsdruk komen wij op verschillende punten tegen. Zo is er een boel werk te verrichten voor dit project, zeker nu de groep kleiner geworden is, maar hebben we daarnaast uiteraard ook allemaal nog andere vakken waaraan gewerkt moet worden. Een goede planning maken en bijhouden is heel erg belangrijk. Om alle specifieke taken en onderdelen van Dagboek voor Helden bij te houden, hebben we dan ook erg veel baat bij onze gedeelde tijdlijn via Google Docs. Wat moet er gedaan worden, wie doet/doen het, wanneer moet het uiterlijk klaar zijn, enzovoort. Inclusief commentaar, doorlopende activiteiten, contacten, afspraken en een overzicht van de afgehandelde zaken. We zijn echte lijstjes-makers.

Op dit moment staat dat lijstje vooral vol met allerlei contactmomenten, omdat we onze Kick Off moeten verspreiden. Dit is een tweede punt waarop we de tijdsdruk tegenkomen: de duur van de actie is eigenlijk te kort om alle beschikbare media volop te benutten. Gelukkig loopt het dagboekjesproject ook door na afronding van de cursus mediawijsheid en is er (onder meer vanuit Defensie-personeel!) aandacht voor het voortzetten van Dagboek voor Helden als campagne. Er zijn al een aantal media die ons te kennen hebben gegeven dat ze onze prompt en een persbericht willen plaatsen, maar dat het bijvoorbeeld pas eind mei, of in de zomer gepubliceerd wordt. Het enthousiasme over de dagboekjes is echter zo groot, dat ons gevraagd is om ons persbericht een klein beetje aan te passen, zodat het gebruikt kan worden ook al is onze cursus dan al (ver) afgelopen. Dat betekent heel veel voor ons, want terwijl wij ons vak afsluiten voor de zomervakantie, gaan de militaire missies door en blijven de dagboekjes dus van belang! We zijn trots op alle dagboekhelden die zich hier sterk voor maken en juist dankzij deze latere berichten de aandacht vestigen op het doorlopende nut van de dagboekjes voor militair en thuisfront. Bovendien maakt dit het ook voor Hulp voor Helden makkelijker om het project voort te zetten na afsluiting van onze cursus.

Voor onze actie werken wij nauw samen met het goede doel. Hulp voor Helden heeft namelijk gezorgd dat wij gebruik kunnen maken van hun vertrouwde, veilige online donatie-pagina op de website. Dagboekhelden kunnen straks via de website online donaties overmaken die met behulp van een specifiek betaalkenmerk terug te zijn traceren naar onze actie. Ook kan er via het eigen internetbankieren of zelfs 'op papier' bij de bank een bedrag overgemaakt worden naar de giftenrekening van Hulp voor Helden, allemaal met het specifieke betaalkenmerk voor de dagboekjes. Dit heeft voor ons het probleem opgelost waar wij met het opzetten van onze eigen crowdfunding tegenaan liepen, namelijk dat een betrouwbare, veilige online betaalomgeving opzetten voor ons zonder technische kennis en budget al wat lastig werd, maar dat we daarnaast ook met belasting en bankzaken rekening zouden moeten houden. Het is een hele opluchting om ons daar niet langer druk over te hoeven maken.

Ten slotte is het ontwerpen van de 'prompt' voor onze Kick Off ook weer een stuk verder gevorderd in de afgelopen week. Met dank aan lieve vrijwilligers (yes, nóg meer nieuwe dagboekhelden!) hebben we een fotoshoot kunnen houden om het thema van de dagboekjes als brug tussen Defensie en thuisfront. We hebben enkele foto's uitgezocht en daar zelf wat eenvoudige concepten mee gemaakt om ons idee over te kunnen brengen aan anderen. Die concepten hadden we nodig voor een klein onderzoekje onder verschillende (doel)groepen. Bij (militaire en burger)medewerkers van Defensie, het thuisfront en mensen die niet direct iets met Defensie te maken hebben, doen we navraag naar de boodschap van de poster, om er onder meer achter te komen welke combinatie van beeld en tekst onze boodschap het beste naar voren doet komen. Ondertussen is er op de achtergrond iemand ingezet met meer technische kennis dan wijzelf, om van onze concepten tot een professioneler resultaat te komen dat wij straks als 'prompt' kunnen gebruiken voor onze Kick Off.