Saturday 14 March 2015

De collectebus anno 2015

In deze 'online' tijd van internetbankieren en social media verdwijnen 'offline' activiteiten en media langzaam maar zeker naar de achtergrond als het gaat om middelen om een groter bereik neer te zetten. Om erachter te komen of dit ook bij goede doelen zo is, hebben we contact gehad met Hulp voor Helden om antwoord te krijgen op onder meer deze vraag.

Verjonging als antwoord op vergrijzing
De kerntaak van de afdeling fondsenwerving van Hulp voor Helden is sinds 1874 het mede financieren van het militair tehuiswerk geweest, ook wel 'drie sterren zorg' genoemd: ondersteuning voor lichaam, ziel en geest voor hen die zich inzetten om onze vrijheid te bewaken, te verdedigen en zo nodig te bevechten. Deze visie werd verbreed bij de verzelfstandiging van het projectprogramma van stichting KPPR (Koninklijke PIT Pro Rege), waar Hulp voor Helden onderdeel van uitmaakt. De doelgroep veranderde van militairen naar 'militair, veteraan en thuisfront' en het doel is nu het subsidiƫren van verschillende projecten die het welzijn van deze doelgroep beogen te verbeteren.
Met het oog op de toekomst is Hulp voor Helden sinds afgelopen jaar bezig hun 'face-to-face' wervingsbeleid om te zetten in een duaal fondsenwervingsbeleid. Het doel hiervan is om niet alleen de huidige 'grijze' achterban te behouden, maar ook een nieuwe, jongere doelgroep aan te spreken. Waar het werven van donateurs voorheen voornamelijk gebeurde via de persoonlijke aanpak op regionale en nationale evenementen van Defensie, zullen binnen dit nieuwe duaal fondsenwervingsbeleid ook nieuwe strategieƫn het daglicht zien.

Het logistieke plaatje
Hulp voor Helden heeft meerdere projecten lopen, waar het dagboekjesproject deel van uitmaakt. Het geld dat door HvH reeds 'opgehaald' is voor deze projecten, is dus een toegewezen saldo vanuit de grote pot, die bestaat uit algemene giften (particuliere donaties, vermogensfondsen, kerken, et cetera). Het streefbedrag wordt bepaald aan de hand van de verwachte kosten. In het geval van het dagboekjesproject is dit het geschatte aantal uit te delen setjes dagboekjes plus de eventuele logistieke kosten die uiteraard ook om de hoek komen kijken bij een project als dit. Op den duur zal er steeds meer individuele aandacht geschonken worden aan elk product/project van Hulp voor Helden, zodat die meer op zichzelf komen te staan en beter onder de aandacht gebracht kunnen worden. Zo werden de dagboekjes en schrijfcassettes voorheen verstrekt door HomeBase Support, een andere organisatie die zich veel bezighield met de Thuisfront Informatiedagen (TFI), maar is alles wat met de dagboekjessets te maken heeft nu onder Hulp voor Helden komen vallen. Ook de feedback vanuit het thuisfront en de militairen zelf zal naar verwachting worden uitgebreid, al blijkt uit de vele goede reacties nu al dat de dagboekjes goed worden ontvangen en ook daadwerkelijk bijdragen aan een beter communicatieproces tussen militair en thuisfront!

Hoe nu verder?
De 'nieuwe media'-strategie van Hulp voor Helden staat nog in de kinderschoenen en wij zijn trots en blij om hieraan mee te helpen! Online fondsenwerving blijft een uitdaging; het is immers in geen enkel opzicht te vergelijken met de oude vertrouwde collectebus. Hoe 'bel je aan' bij een online samenleving? Hoe kijkt generatie Y aan tegen goede doelen, of spreken we al van generatie Z? Ook wij zijn hard bezig deze vragen te beantwoorden. Hoe we dit doen en wat ons plan is lees je uiteraard via deze blog!





No comments:

Post a Comment