Sunday 8 February 2015

3. Mensen bereiken èn aanspreken

Stap 3: een strategie opzetten
In grote lijnen bestaat onze strategie er uit om mensen te informeren over het belang van de dagboekjes via verschillende media, zowel online als offline. Met name de groep thuisblijvers is op bepaalde media als Facebook, Twitter en blogs al actief en is via deze kanalen goed te bereiken. Andere mogelijke geïnteresseerden, zoals medewerkers van Defensie en eigenlijk iedereen die interesse in Defensie toont, hopen we te kunnen opsporen en benaderen via sociale media om hen ook op het belang te wijzen van contact tussen militair en thuisfront. We hopen vervolgens op deze manier iedereen die het belang van de dagboekjes inziet ook aan te sporen om te doneren.
 
We weten nu dat onze doelgroep eigenlijk heel breed is. We hebben een doel dat door heel Nederland actief is en we willen zowel de mensen bereiken die interesse zullen hebben in de dagboekjes door hun eigen situatie, als mensen die het project niet voor zichzelf nodig hebben, maar die we hopelijk kunnen overtuigen van het belang om dit doel toch te steunen. We verwachten vanwege deze grote doelgroep vooral veel gebruik te maken van digitale media, omdat hiermee veel mensen bereikt kunnen worden ongeacht de afstand die ertussen ligt. Bovendien kost het relatief weinig tijd om op deze manier met mensen in contact te komen en dat is voordelig gezien het tijdsplan dat er ligt.  
"Het wordt door sociale media niet alleen makkelijker om in contact te komen met mensen, het wordt ook steeds makkelijker om de diverse netwerken aan elkaar te koppelen" (Roemen & Koerts, 2011, p. 31).
Daarnaast weten we dat de digitale omgeving veel gebruikt wordt door het thuisfront omdat zo contact te leggen valt met mensen in dezelfde situatie. Er zijn onder andere verschillende partners van militairen die bloggen over hun ervaringen als thuisfront, zowel tijdens uitzending als wanneer hun partner in Nederland is. We hopen via deze contacten ons project te delen en zo veel 'thuisfronters' te bereiken. Ook willen we proberen, wanneer onze plannen wat concreter gevormd zijn, contact op te nemen met belangrijke mensen binnen Defensie, zoals Commandant der Strijdkrachten Tom Middendorp en Minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert. Zij maken frequent gebruik van social media om met hun achterban te delen wat zij belangrijk vinden. We hopen dat ze ons project wat aandacht kunnen geven, of misschien tips hebben voor het beter bereiken en aanspreken van onze doelgroep.

Om mensen die niet binnen dit digitale netwerk te vallen ook te betrekken bij onze actie, overwegen we een artikel in te sturen naar enkele lokale en nationale kranten. Onder andere de Metro, omdat dit een gratis krant is die door veel reizigers zonder krantenabonnement gelezen wordt, en de Telegraaf, omdat deze krant zich vaker inzet voor meer aandacht en waardering voor militair, veteraan en thuisfront. Deze laatste krant had afgelopen december zelfs een uitgebreide extra bijlage geheel gewijd aan Defensie en gerelateerde onderwerpen.

We vinden het belangrijk om meer aandacht te vragen voor het leven van thuisfront en veteraan na de missie.  Daarom willen we onze blog niet alleen gebruiken voor het bijhouden van het verloop van ons proces. Tussendoor willen we extra posts plaatsen met uitleg voor mensen die niet precies weten waar mensen na een missie zoal tegenaan lopen. Hiervoor hopen we verschillende dingen te kunnen gebruiken, zoals feitjes over wat wel en niet kan door allerlei regels en praktische restricties, en praktijkervaringen met (de problemen van) communicatie tijdens en na de missie.

Deze strategie ligt niet vast, maar werken wij steeds bij gedurende onze voorbereiding op de aftrap van de actie rond 14 april. Alle commentaar, tips en vragen die hierbij opkomen zijn dan ook meer dan welkom, zodat we ze kunnen gebruiken onze strategie te verbeteren.

Bronvermelding
Roemen, N. & Koerts, F. (2011). Durftevragen. Nederland, Zaltbommel: Haystack. 

4 comments:

  1. Jullie zijn al mooi concreet bezig met twitter en Facebook. Ik zou sowieso beide media al actiever benutten, zodat je nu al "rumour around the brand" creëert. Niet alleen over jullie eigen stappen, maar ook (of juist) informatie over het Dagboekjesproject. De zaken die jullie hierboven noemen bijvoorbeeld (in de alinea "We vinden het belangrijk om etc.). Volg ook vast nog actiever andere mensen en organisaties, zoals de militaire vakbonden.

    Aandachtspunt is dat jullie een manier moeten vinden om te herleiden in hoeverre donaties naar jullie te traceren zullen zijn. De tussenstand op hulpvoorhelden.nl is inmiddels EUR 10.000,-. Over artikel insturen: zo werken kranten niet echt. Ik wil maandag wel tips geven over hoe je hiermee wel zou kunnen omgaan. Laat maar weten.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha Cecile,

      De voortgang was inderdaad even wat gestagneerd, maar we hebben nu weer het een en ander gepland staan voor Facebook, Twitter proberen we regelmatiger te gebruiken en daar volgen we nu ook meer gerelateerde personen en organisaties. Van daaruit voegen we ook af en toe retweets toe die te maken hebben met defensie, thuisfront en contact en relatie tussen militair en thuisfront. We merken ook dat we langzaamaan wat meer reacties en vragen krijgen; erg leuk. Ook in de blogs en op Facebook zorgen we voor meer informatie naast onze eigen stappen.

      We hebben vandaag het financiële plaatje van Hulp voor Helden ontvangen over de dagboekjes, en daarover volgt binnenkort een nieuwe blog, om verder in te gaan op hoe die 38% tot stand is gekomen en hoe wij ons bedrag kunnen inzamelen. We overwegen daarvoor gebruik te maken van een crowdfunding website zoals de 1%-groep.

      Tips voor het werken met de kranten zouden zeker fijn zijn! Misschien komende maandag bij college? We zijn een uurtje eerder al in Cobbenhagen voor overleg dus hopen dan sowieso meer nog concrete plannen te hebben.

      Bedankt voor alle input!

      Delete
  2. Ik vergis me in de tussenstand. Sorry. Staat nog steeds op 38%!

    ReplyDelete
  3. Hoi, leuk om te zien en lezen hoe actief en bevlogen jullie zijn! Ik ben 's maandags ook altijd iets eerder. Zal kijken of CZ 110 dan al vrij is en zo ja, of jullie daar ook zijn. Anders vinden we wel een moment tussendoor ;-) Succes met alle uitwerking!

    ReplyDelete